Q-dance is in de eventwereld een grote naam. Festivals als Mysterland, Q-Base en Defqon.1 trekken vaak meer dan 100.000 bezoekers. De databehoefte vanuit de organisatie is uniek te noemen.
Q-dance is in de eventwereld een grote naam. Festivals als Mysterland, Q-Base en Defqon.1 trekken vaak meer dan 100.000 bezoekers. De databehoefte vanuit de organisatie is uniek te noemen. Met het complete Crowdcom-assortiment – van telsensoren tot software – hebben we met onze crowdmanagementtools samen een veilig en succesvol event afgerond.
Met 55 telsensoren, 22 Cdesks voor de centrale post, twee lokale windmeters, een drone, een drone operator, een cctv operator en alle Crowdcom software – event dashbord, mission control en layers – hebben we het festivalterrein van Defqon. 1 ingericht. Het gebruik van data is een belangrijke pijler voor de organisatie om een veilig en ontspannen event te organiseren. In samenwerking met partners DCM – voor de druktemeters – en DbControl – voor luchtvochtigheid, CO2 temperatuur – maken we een digital twin. Hiermee maken we van het complete festival- en kampeerterrein een live situatiebeeld op basis van data. In één beeld zie je in hetevent dashboard hoe druk het is bij de stages, maar ook wat de temperatuur en density (dichtheid) is bij de mainstage, de campings en het festivalterrein.
Actie door data
De belangrijkste vraagstukken en focuspunten vanuit de organisatie waren het monitoren van crowdmanagement en het meten van temperatuur en luchtvochtigheid bij drie hoofdlocaties. De density-metingen van DCM zijn dit jaar verder uitgebreid dit jaar, in de layers software zie je realtime wat de dichtheid van het publiek is. Wanneer veel bezoekers links bij een podium samenkomen, lijkt het alsof er geen ruimte meer is bij de stage. Door de density-metingen weten we dat er aan de rechterkant van het podium nog alle ruimte is. Dat is het moment om een omleidingsroute in te zetten zodat de bezoekers aan de andere kant instromen en het publiek gelijkmatig verdeeld is. In het verleden werd dat op gevoel gedaan, nu werd het onderbouwd met data.
Groot succes met layers
De organisatie koos voor het complete softwareplaatje. Layers heeft zich tijdens het Defqon. 1 echt bewezen en is tijdens het event grootschalig ingezet. Ruim 40 gebruikers hebben de software actief ingezet. Voor de centralisten wordt het antwoord van een zoekopdracht binnen enkele seconden gevonden waardoor je nog sneller in actie kunt komen. Zonder de digitale software ben je gemiddeld een paar minuten bezig met de zoekopdracht en actieopdracht. Die verschillen zijn gigantisch, dat is pure tijdwinst tijdens een groot event.
Kortom, genoeg ‘lessons learned’ voor komende editie. Zo weten we nu door onze metingen dat er eventueel kosten kunnen worden bespaard op de inrichting van de entree en het aantal entreepoorten. Een mooie winst!