Westergas is een groot indoor cultuurpodium. Voorheen een fabriek, nu een levendige oase waar je komt om op te laden. Er is alleen één groot nadeel: er zijn beperkte binnenfaciliteiten.
Westergas is een groot indoor cultuurpodium in Amsterdam. Voorheen een fabriek, nu een levendige oase waar je komt om op te laden. Er is alleen één groot nadeel: er zijn beperkte binnenfaciliteiten. Daarom wordt het tijd voor een future proof ontwerp en een verbouwing. Om de juiste keuzes te kunnen maken is er meer informatie nodig om het programma van eisen op te kunnen stellen. Achttien sensoren van Crowdcom, DCM en EventAcoustics leveren cruciale data voor dit megaonderzoek.
Cultuurdorp Westergas is een fantastische locatie die multidisciplinair inzetbaar is voor festivals, theater, symposiums, zakelijke bijeenkomsten en (pop)concerten. Op dit moment worden alle faciliteiten – à la festival – in tenten buiten rondom de Gashouder opgezet. Dat moet anders. Daarom gaat binnenkort de schop de grond in om het monumentale pand volledig te onderkelderen. De grote vraag is: wat is de ideale inrichting van het pand? En op basis van welke informatie maken we deze keuzes?
© Tim Buiting
Concertenreeks
Tom de Louw van Westergas heeft een coördinerende rol in dit onderzoek. Tom: “De afgelopen maand hebben we een reeks pilot concerten georganiseerd. Die hebben we grondig geanalyseerd. Wat is een goede routing? Hoeveel toiletten, barren, garderobes, kluisjes etc hebben we nodig? Met de meetsensoren van Crowdcom maken we de bezoekersstromen binnen het gebouw inzichtelijk. We zien nu hoelang een visitatie (security check) duurt en hoe vaak mensen bijvoorbeeld het toilet bezoeken. We weten nu wat de doorstroomsnelheid is bij de in- en uitgang en hoeveel mensen tussendoor gaan roken. Ook hebben we bijvoorbeeld density gemeten – dat is de dichtheid per bezoeker per vierkante meter – in samenwerking met partner DCM. Alle metingen van verschillende partijen komen samen in het Crowdcom Event Dashboard. Dit zijn allemaal belangrijke data die ons veel inzicht geven.”
Belangrijke data voor het ontwerp
Het Event Dashboard is voor Westergas de centrale plek om data te ontleden, het leggen van correlaties en rapporten te maken. Tom: “Alle uitkomsten van het onderzoek verwerken we in het programma van eisen dat we samen schrijven met een adviseursbureau. Dit is het fundament voor de architect om tot een ontwerp te komen. Met de data van Crowdcom krijgen we veel meer inzicht in bepaalde relaties waardoor we logische keuzes kunnen maken. Crowdcom heeft veel kennis op het gebied van evenementenorganisatie. Ze komen echt naast je staan: ‘Wat willen jullie weten en hoe kunnen we daarbij helpen?’. Dat is heel fijn samenwerken.”