Mysteryland is een van de grootste festivals van Nederland. Met ruim 125.000 bezoekers komt er een hoop bij kijken om het event veilig en soepel te laten verlopen. Het event control center is het bruisende en kloppende hart tijdens het festival. Welke technieken en informatie komen daar samen? En hoe worden al die gegevens verwerkt? Thomas Sal – Risk & crowd services van ID&T – vertelt er graag meer over.
Sinds drie jaar is Thomas verantwoordelijk voor de veiligheid en vergunningen van meerdere festivals bij ID&T waaronder Mysteryland. Thomas: “Veiligheid en crowdmanagement is ontzettend belangrijk. Tijdens Mysteryland is het event control center het kloppend hart. Elk probleem dat zich voordoet komt daar als eerste binnen. Alle lijnen komen samen om heel snel te schakelen met de personen die het probleem op kunnen lossen. Je kan het vergelijken met de meldkamer van de overheidsdiensten, die we dan eens per jaar nabouwen als event control center. Op een event met zo veel bezoekers doen we er alles aan om incidenten te voorkomen, maar als dat zich toch voordoet zijn we voorbereid om dat professioneel en goed op te lossen. De tools van Crowdcom dragen daaraan bij en zorgen ervoor dat het gesmeerd loopt.”
van data naar actie
“De complete dataset aan informatie komt binnen in de centrale post, daar moet je in filteren. Het gaat onder andere om windmeters, verkeersinformatie, scandata van tickets, weerdienst, camerabeelden, dronebeelden, ledsigning, telcamera’s en logboeken van de beveiliging. Met calamiteiten kunnen we snel schakelen. Ik sta dan als een dirigent in het midden: de centrale schermen worden aangepast en ik controleer direct of de juiste disciplines in actie komen en inventariseer wat er moet gebeuren.”
Protocol
“In overleg met Crowdcom bereiden we verschillende protocollen voor. Bijvoorbeeld bij de vuurwerkshow – de pyro – bepalen we vooraf welke data en camerabeelden er nodig zijn. Dus welke camerabeelden ik wil zien en op welk scherm welke gridkaart en welke teldata er zichtbaar moeten zijn. Met deze voorbereiding heb je met één druk op de knop alles voor handen.”
Crowdcom tools in het event control center
“De tools van Crowdcom geven ons altijd een bepaalde heads-up, de data zorgt ervoor dat wij scherp worden en kunnen handelen voordat het escaleert. Over de C-desks zijn alle gebruikers enthousiast. Het is echt een stap vooruit in de professionalisering van het event control center en als we ze niet in zouden zetten, krijg ik teleurgestelde gezichten. Ergonomisch is het heel goed, maar vooral de centrale dataverzameling is on point: het is een wezenlijk verschil in vergelijking met de “oude” setup. Dit jaar hebben we de eerste keer gebruik gemaakt van layers, daar zien we extreem veel potentie in. Dit jaar hebben we het vooral als 2D-tekening ingezet, hierdoor kunnen we snel zoeken. We hopen volgend jaar de combinatie met GPS-punten te maken. Op die manier zijn de mobiele teams van de beveiliging en de medische zorg ook zichtbaar op de kaart. Daar zit echt een meerwaarde in.”