Crowdcom

Betere toeristenspreiding met dataverzameling bij de Zaanse Schans

De Zaanse Schans trekt jaarlijks veel toeristen, ook buiten het hoogseizoen. De voortdurende drukte was aanleiding voor een onderzoek naar een betere spreiding van bezoekers. Crowdcom draagt hieraan bij met telsensoren, verkeersmeters en datagedreven analyses.

De Zaanse Schans, bekend om haar molens en ambachten, is ook een woonwijk. Door de aanhoudende bezoekersstroom gedurende het hele jaar is een onderzoek gestart naar een betere spreiding van toeristen. Crowdcom ondersteunt dit door op veertien locaties telsensoren en verkeersmeters te plaatsen. Deze registreerden gedurende vier maanden nauwkeurig bezoekersaantallen en verkeersstromen, zonder gebruik te maken van persoonlijke gegevens.

anoniem meten

De software van de sensoren maakt geen gebruik van persoonlijke of biometrische data. In plaats daarvan worden bewegingen direct vertaald naar meetwaarden, zodat anoniem kan worden gemeten. Alle data komt direct binnen in het door Crowdcom ontwikkelde event dashboard. Met de verzamelde data en grafieken ondersteunt Crowdcom de Zaanse Schans in het leggen van verbanden of het weerleggen ervan. Zo zijn tijdens de onderzoeksperiode verschillende AB-testen uitgevoerd. Denk aan off- en online ticketverkoop voor verschillende attracties om het publiek te motiveren uiteenlopende locaties te bezoeken.

Ook is er geëxperimenteerd met het uitzetten van routes met bewegwijzering of het verwijderen van alle bebording en signing om de optimale verdeling en spreiding te bereiken in het gebied. Crowdcom-eigenaar Marijn: “Door de resultaten te koppelen aan de AB-testen, kan men later onderbouwde keuzes maken over hoe het publiek beter verspreid kan worden, mocht dat nodig blijken. De analyse van de data leidt verder bijvoorbeeld tot een afweging wat men een comfortabele drukte vindt en hoe vaak deze grenswaarde wordt overschreven.”

data analyseren

De omvang van het project bracht uitdagingen met zich mee. Om de grote hoeveelheid data beheersbaar te maken, pasten we downsampling toe, waarbij de gegevens in tijdsblokken van vijftien minuten werden samengevoegd. De originele dataset, met data per minuut, blijft altijd beschikbaar voor nadere analyse.

De rol van Crowdcom is om continu zo nauwkeurig mogelijk te meten. Dit doen we door de sensoren regelmatig te kalibreren en snel te reageren op veranderingen in de omgeving. Marijn legt uit: “Vier maanden lang in de buitenlucht meten met een tijdelijke installatie is uitdagend. Stroomvoorzieningen zijn vaak de zwakste schakel in ons systeem. Daarom werkten we bij de Zaanse Schans deels met accusystemen op locaties waar netspanning niet voorhanden was.